fredag, december 7

Egna nätverkssladdar.

Att flytta innbär en massa jobb, men det vi ni allaredan. Jag har hållt på här hemma med alla sladdar som går härs och tvärs i lägenheten. Jag kör med en router för mitt internet vilket betyder att det ska dras en jäkla massa nätverkssladdar till och från datorerna, xboxen och bredbandstelefonen.

Jag hade redan några nätverkssladdar som låg och skräpa men dessa var trasiga i kontakten. Ni vet vad jag menar, själva fliken som gör att den hålls på plats i nätverksuttaget. Men istället för att köpa nya sladdar som har jag nu gjort om dessa och satt på nya kontakter själv. Var iväg och köpte mig ett specialverktyg som gör att jag kan nypa fast kontakten på en nätverkssladd och på så vis kunna bestämma hur lång sladd jag vill ha. Det är lite pilligt och hålla på med men det går om man tar sig lite tid.

Hur som helst är det bra att ha då man inte behöver borra så stora hål i väggarna för att få igenom en nätverkssladd där kontakten redan sitter på sladden. Om någon av mina polare behöver hjälp med detta så hör gärna av er. "Roffe to the rescue".

Inga kommentarer: