onsdag, december 19

Snabb sammanfattning Arsenals senaste

Det var ett tag sen jag skrev nånting om mitt kära Arsenal. Senaste jag skrev nåt så har dom efter det hunnit avverka tre matcher.

Arsenal - Steua Bukarest 2-1 (Champions League)
En helt betydelselös match för bägge lagen och i Arsenal hade man valt att låta några spelare stå över och för att släppa fram några spelare som inte fått uppleva Champions League spel. Men det stoppade inte Arsenal för att fortsätta spela sitt fina passningspel. Arsenal tog ledningen efter 8 min och efter 42 min stod det 2-0. Och som vanligt så blev andra halvlek lite såsig och se på och Bukarest fick lite mer att säga till om. Och i den 69:e min fick dom utdelning och hade lite bud på en kvittering då Arsenal mer eller mindre la av och spela fotboll. Som väntat i en match som denna. Men som sagt innan matchen var man redan klar för vidare spel i CH och nu går man och inväntar lottningen som äger rum nu på fredag. Sänds förövrigt på Viasat Sport 1 och Eurosport med start kl 12.00.

Arsenal - Chelsea 1-0, (Premier League)
Till denna match hade jag bjudit några av mina vänner till min nya studio och satans vilken match vi fick se. Visserligen var det inte så fint spel det bjöds på men ett derby som detta gör att dom flesta spelare ser rött hela matchen. Det var verkligen fult spel ute på plan i 90 min. Och det är precis så det ska se ut i ett derby. Visst är det synd att spelare ska bli skadad bara för att det ska spelas lite extra hårt i närkamperna, men ger man en smäll får man också ta en smäll. Hur som helst så var matchen lite småtråkig spelmässigt. Men när tuffa tacklingar avlöser varandra så förstår man att det är svårt och hålla i bollen lite extra och se till att passningarna sitter på läppen. Ett misstag av Chelseas målvakt Petr Cech var det som skulle avgöra hela matchen. På en hörna så missbedömer Cech en hörna och Gallas håller sig framme med pannan och nickar in 1-0 på tilläggstid i den första halvleken. Jag säger bara, Såja.....!!!


Blackburn - Arsenal 2-3, (Ligacupen)

Första elvan
Fabianski
J.Hoyte, Senderos, Song, Traore
Randall, Denilson, Diarra, Diaby
Eduardo, Bendtner
Avbytare, Barazite, Merida, Gibbs, G.Hoyte, Mannone

Jag lära bara skriva ner Arsenals trupp här på bloggen för jag är så satans stolt över dessa grabbar.

Ja, så såg första elvan ut och avbytarna inför denna match. Som vanligt så låter alltid Arsenals manager Arsene Wenger låta ungtupparna få spela i denna lite betydelselösa turnering. Men det är inte vilka ungtuppar som helst. I första halvlek så spelar dom i stort sett skjortan av Blackburn som förövrigt ställer upp med starkaste formation. Och man gör det med Arsenals patenterade passningspel. Blackburn hänger förstås inte med i svängarna när dessa rullar boll och har fart under fötterna. Arsenal tar rättvist ledningen med 1-0 genom Diaby i 6:e min och ökar sen på till 2-0 genom Eduardo i den 29 min. So far so good. Men på slutet av halvleken reducerar Blackburn genom sin stora målskytt Santa Cruz och får då lite mer råg i ryggen inför andra halvlek.

Arsenal fortsätter med sina fina passningsspel i andra halvlek men Blackburn hänger med lite bättre och går inte bort sig lika ofta. Och med Santa Cruz ständigt springande på topp så oroas man av att snart så dyker han upp i rätt läge och kvittera. Mycket riktigt, efter en frispark så nickar Cruz in kvitteringen och helt plötsligt ser det tungt ut för The Young Guns. Blackburn skapar mer chanser och tar över spelet en aning. Men då och då lyckas Arsenal genom sitt fina spel att skapa några chanser. Själv ligger jag i sängen och har handsvett, och hoppas att det dyker upp ett läge att ta ledningen. Men halvleken rinner iväg och det sista som händer är att Denilson får rött kort för en ful tackling.

Detta betyder att Arsenal får spela förlängningen med en man mindre. Blackburn kämpar som svin och med en man mer får man givetvis lite mer bollinnehav. Det skapas chanser för Blackburn lite här och lite där och ett tag kände jag att jag lära byta lakan i sängen för jag svettades så mycket. Men istället för att jag tog en kalldusch så åkte Blackburn på en. Det var mittbacken Song i Arsenal som drev bollen fram vid mittlinjen och serverade Eduardo på läppen och han kunde smeka in ledningsmålet i den 105 min. Efter en intensiv press av Blackburn på slutet och en stolpträff så kunde dom tröttkörda Young Guns till slut jubla åt segern. Mycket starkt med detta lag att på bortaplan besegra Blackburn och dessutom kunde man avgöra matchen med en man mindre. Ännu en gång så lyfter jag på hatten.

Tack för mig

Arrivederci

1 kommentar:

Anonym sa...

.......och city åkte på sin första hemma förlust, och det var natuligtvis TOTTENHAM som såg till att den sviten som bröts!

liga cupen sattsade ju svenis på till 100%