söndag, januari 13

Vad ska hända med musiken?

Jag har den senaste tiden gått och tänkt på vad som händer med musiken. Det har ju skapats musik i flera hundra år nu och det finns ju som tur är olika slags musikarter så som pop, r&b, hårdrock, klassisk, country..osv ...osv. Inom dessa musikarter finns det även underkategorier med en massa olika namn som jag inte går in på här.

Det jag går och funderar på är om all musik kommer att komma till ett slut en vacker dag. Det jag menar är att om det finns nya låtar att hitta på utan att det låter som någon annan låt? Kanske inte än på ett tag, men kommer den chansen att finnas tro?

Varför jag har tänkt på detta är att det är så många artister som lånar musik eller gör covers på gamla låtar. Exempelvis nu så kör Celine Dion en låt som heter "Alone" och det är ju en tagen från gamla rockgruppen Heart. En låt som Rihanna kör nu är "Don't stop the music" och där kör hon en sampling från Michael Jacksons urgamla låt "Wanna be starting something". Madonnas låt "Hung Up" kommer från en sampling från ABBA's låt "Gimme Gimme Gimme" Det finns många såna här exempel men ni förstår vad jag menar, eller hur?

Är det så att det börjar ta slut på musik så att även stora artister som Celine och Rihanna måste använda sig av gamla låtar för att det ska bli en hit? Jag har ju lite förståelse att en "nobody" försöker etablera sig i musikbranschen med att göra en tuff cover på en låt, men dom allra största i branschen ska väl inte behöva ta till såna metoder tycker jag.

Men jag ska väl inte gnälla för en del covers låter ju ganska bra, fast när en cover låter sämre en originalet så reagerar man som jag gör nu.

Den dag när "cirkeln blir sluten" så att säga, den dagen kan då lika gärna dom stora isbergen i nordpolen smälta och vattenmassorna skölja bort allt och alla. Så börjar vi om från början.

1 kommentar:

Anonym sa...

Den enda låt det inte gjorts en cover på vad jag vet är väl Salle O Flugans monsterhit "Jonvarning"

Förstår hur du tänker men musiken kommer nog finnas i all evighet men det blir många covers...