lördag, oktober 27

Fifefox Add-ons

Jag har dom senaste åren använt mig av Mozilla Firefox som webbrowser och tycker den är helt underbar att jobba med när jag surfar på internet. Den är enkel och använda och jag tycker den arbetar snabbare än vad Internet Explorer gör. Men det finns så mycket annat som är bra med Firefox och det är alla Add-ons (Tillägg) som man kan använda sig utav.

Jag ska här försöka gå igenom dom tillägg som jag använder med Firefox.

  • Mouse Gestures. Med detta tillägg så kan man med musen göra enkla kommandon som Gå bakåt en sida eller Framåt en sida, stänga eller öppna en flik eller högst/längst ner på sidan. Det finns förstås en hel del andra nyttiga kommandon som man kan ställa in sin mus att göra. Med denna funtion så slipper man upp med musen på menyraden och tjafsa bara för att göra ett simpelt kommando.
  • Reminderfox. Ett enkelt tillägg som påminner dig om viktiga möten, födelsedagar eller andra aktiviter man skriver in i Reminderfox schemat. En liten pop-up ruta dyker ibland upp för att påminna dig, ifall du skulle ha glömt. Vi blir alla äldre och glömmer lätt då kan detta tillägg komma väl till hands när minnet sviker en.
  • Cooliris Piclens. Detta tillägg är för att kunna se bilder på internet lite enklare. Piclens omvandlar din webbrowser till ett bildspel över hela skärmen. Exempelvis: Om du söker efter bilder på google så hittar detta tillägg bara själva bilden. Man slipper alltså öppna hela sidan bara för att få se den bild man söker. Detta tillägg funkar med Google Image Search, Yahoo Image Search, Flickr, Facebook med mera. Titta gärna på en förhandstitt av Piclens här

Det finns förstås många fler tillägg att redommendara men detta är bara några som jag själv använder just nu. Om ni inte använder Firefox i huvudtaget så tycker jag ni ska ladda hem det oc prova. Se bara till och ladda hem den senaste versionen då många add-ons är baserade på den senaste versionen. Här hittar du Firefox hemsida

1 kommentar:

Jack71 sa...

Ja som du vet så kan jag bara hålla med om att Firefox är överlägsen Internet Explorer men tyvärr så orkar de flesta av våra vänner aldrig prova något nytt själva så de får aldrig upptäcka fördelarna.

Hade inte testat tillägget med bildhantering så det ska jag göra nu.